A jó tokaji bornak nincs versenytársa a világon
Interjú Áts Károllyal, a Grand Tokaj főborászával
2017-03-20 | Vancsik IvettA Grand Tokaj a borvidék legjelentősebb szereplője – közel 1100 hektárról dolgoznak fel szőlőt, ami a teljes borvidék több mint egyötödét teszi ki. A korábban Tokaj Kereskedőház néven ismert állami vállalat 2013-ban hirdette meg minőségi megújulási programját, és Áts Károly személyében olyan főborász került a céghez, aki hisz abban, hogy nagyüzemi keretek között is lehet kiváló borokat készíteni.
Mi volt a Grand Tokaj által 2013-ban meghirdetett minőségi megújulás lényege?
Az elmúlt közel négy év a Grand Tokaj működésének minden területén számos látványos – és szükségszerű – beruházást és változást hozott. Kimondtuk, hogy Tokaj-Hegyaljának el kell érnie azt a minőségi szintet, ami a lehetőségeiben benne van, hiszen hagyományosan innen kerültek és kerülhetnek ki a világ legjobb borai.
Mindemellett a legfontosabb feladat, hogy ne csak csúcsborok, és ne csupán a csúcsborászatoknál szülessenek, de több millió palackos mennyiségben is jó minőségű bor készüljön, megfelelő ár-érték aránnyal.
A kihívást is ez jelenti: nagyüzemi méretben, a termékpiramis alját jelentő „mindennapok borát” kell megerősíteni és képesnek kell lennünk évről évre egyenletes, kiszámíthatóan magas minőséget biztosítani.
Az alapanyagra kiemelt figyelmet fordítunk – a Grand Tokaj szőlészeti integrációs csoportként is működik, tanácsadási és ellenőrzési feladatkörrel, folyamatos párbeszédet folytatva a termelőkkel; így biztosíthatjuk az 1200 szőlősgazdától felvásárolt szőlő minőségét. A termelőket, dűlőket annak alapján válogatjuk, hogy termékkategóriánként melyik szőlő milyen bor alapanyagának felel meg. Mivel egész Tokaj-Hegyaljáról vásárolunk szőlőt, a változatos termőhelyeknek és szőlőfajtáknak köszönhetően sokkal jobb eséllyel tudjuk kiküszöbölni az évjárati hatásokat – ez is garantálja a kiegyenlített minőséget, évről évre. A fogyasztó ugyanis elvárja, hogy az általa kedvelt bor ugyanazt az arcát mutassa minden alkalommal, amikor kitölti magának. A minőségi állandóság megőrzésében fontos szerep jut a házasításoknak is. A borászatban pedig a megújult tartálytér és palackozó segíti a munkánkat – az irányított, hűtött erjesztést lehetővé tévő tartálypark és a minden palackozási igényt kielégítő palackozó gépsor a legmodernebb technológia előnyeit kínálja. A termékkínálat átalakításának talán leglátványosabb része a Grand Tokaj új arculat szerinti palackjai és címkéje, amely segíti a fogyasztót a különböző stílusok és kategóriák közötti eligazodásban.
A tokaji bor száraz vagy édes?
Tokaj-Hegyalján mindig is készült száraz bor – nem minden szőlő és terület alkalmas arra, hogy aszú alapanyagot szüreteljenek. A száraz tokaji részben kényszerpálya, ugyanakkor kitörési pontot is jelent. A fogyasztói ízlés egyértelműen a száraz borok irányába mozdul, míg az édes borok piacát meg kell találni.
Hisz Ön a furmintban?
A furmint egy csoda – kiválóan visszaadja a termőhely jellegzetességeit és mindig magán viseli a szőlész, borász kézjegyét. Karakteres szőlőfajta, sajátos aromatikával – ebben rejlik igazi potenciálja, mivel a különlegességre nyitott fogyasztók az egyediséget keresik. A furmint mindent tud – készülhet belőle könnyed, friss, reduktív bor, vagy dűlőszelektált, hordós érlelésű, igazi „nagy” fehérbor, de késő szüretelésű édes borként, aszúként, önmagában vagy házasításokban egyaránt tündököl, és bármely formájában felveszi a versenyt a világ legjobb boraival.
A furmint felfutása a 2000-es évek elején kezdődött, és bár az elmúlt közel 20 évben ígéretes pályát járt be, ez még mindig az építkezés időszaka. Sok dolgunk van: minden lehetőséget meg kel ragadni arra, hogy megismertessük a furmintot a fogyasztókkal. Erre pedig a kóstolási lehetőségek a legalkalmasabbak. Erős marketing támogatásra van szükség – ebben az osztrák vagy az új-zélandi példát érdemes követni, ahol egy-egy kiválasztott szőlőfajtára építették az ország bormarketingjét. A világ már tudja, hogy mi az a grüner veltliner, és a sauvignon blanc is feltette Új-Zélandot a világ bortérképére.
A hárslevelű másodhegedűs marad?
Bevallom, nekem a furmint jobban a szívemhez nőtt – talán nem is tudnám észérvekkel megmagyarázni, hogy miért... Tokaj-Hegyalja szőlőinek 20%-a hárslevelű – világviszonylatban ez a mennyiség csupán csepp a (bor) tengerben. Gyönyörű borok készülnek hárslevelűből, de ha Tokaj pozícionálásáról beszélünk, nem szabad szétforgácsolni az erőnket – kell, hogy legyen egy „jégtörő”, egy húzótermék. Ha a furminton keresztül sikerül Tokajt a száraz borok terén is elhelyezni a nagyvilágban, abból az egész régió és minden további szőlőfajta, borstílus profitál.
A furmint világfajtákkal kell, hogy versenyezzen a világpiacon – ezért zászlósborokra, zászlós borászatokra van szükségünk, amelyek a fajta és rajta keresztül Tokaj prezstízsét építik, ugyanakkor a piramis stabil alapját képező alapborokról sem szabad elfeledkezni. A Grand Tokajnál természetesen készítünk különlegesebb tételeket is, ilyen például a saját dűlőnkből szüretelt Kővágó Furmint, amely számos elismerést kapott a borversenyeken.
Mi a tokaji aszú jövője?
Az aszúnak is követnie kell a fogyasztói szokások és ízlés változását – új értékesítési stratégiára, új technológiára, új ízekre van szükség: friss, könnyed, zamatos borokat szeretnénk kínálni. Az aszú régen az ünnepek bora volt – ha újra minden ünnepi alkalommal aszúval koccintanánk, nem lenne gond az értékesítéssel. A fogyasztással kapcsolatban: nem szeretem a „desszertbor” kifejezést. Az aszú önmagában is egy önálló „fogás” – gondoljunk csak bele: öt kilogramm szőlőből lesz egy kilónyi aszúszem, ehhez jön másfél kiló szőlő leve, így kapunk két (fél literes) palack aszút. A sav szinte robban a szájban, és csodálatos egyensúlyt mutat az édességgel. Az aszú „tömény Tokaj” - egy koncentrált, fantasztikus és komplex ital, amelynek minden kortyát élvezni kell.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!