A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Borkommunikáció 15: Már itt eldőlhet minden - kapszula, üveg és dugó

Az egyik leghíresebb magyar bordizájner gondolatai

2019-06-02 | Vinoport


Borkommunikáció 15: Már itt eldőlhet minden - kapszula, üveg és dugó

Borkommunikáció sorozatunk első nyári fejezetében grafikus szakember magyarázza el, a címkén túl milyen elemek és hogyan játszanak szerepet egy borosüveg dizájnjában.


Fotó: Ipacs Géza

 

Az alábbiakban részleteket közlünk Ipacs Géza Bor és dizájn című írásából. A teljes cikk egyben a Borkommunikáció – Aszútól a zenitig című, 2018-ban dr. Veszelszki Ágnes által szerkesztett könyvben jelent meg, és a Századvég Kiadó oldalán megvásárolható.

 

A piac törekvése, hogy mindenki megtalálhassa azt a márkát, amelyről úgy érezheti, hogy ez „neki készült”, és az utóbbi időkben felmerült „rólam szól” új, generációs elvárásnak is megfelel. Ebben a dekódolásban segít a bordizájn a különböző grafikai eszközök segítségével. Melyek tehát ezek a dizájnelemek, stílusok, eszközök, amelyeken keresztül a borászat kommunikál a vásárlóval az áruházak, borboltok vagy éttermek felületein?

 

>>> A sorozat további részei elolvashatók itt.

 

A kapszula

 

A kapszula a borcsomagolás fontos eleme. Kiváló dizájnhordozó. Nagyon fontos felület már csak azért is, mert az összcsomagolás kb. egyötödét teszi ki. Sőt, azáltal, hogy a termék tetején található, még nyomatékosabb a hatása. Alapanyag tekintetében négy típust különböztetünk meg: műanyag kapszula (a legolcsóbb megoldás, borvásárlásnál ezáltal akár könnyen dekódolható árinformációként is működik), polilaminált kapszula (alumínium- és LDPE-fóliák összeépítése, kiemelkedő tartósságú és megmunkálhatóságú kapszula, második az ársorban), ónkapszula (a legpatinásabb, legdrágább választás), csavarzár.

 

 

A(z alumíniumból sajtolt) csavarzárkapszula a legújabb és szédületesen terjedő lezárási mód. Eleinte idegenkedtek tőle a borászatok és a vásárlók egyaránt, de számos pozitív tulajdonsága miatt mára komoly a piaci térnyerése. A helyzet ennek ellenére nem egyértelmű, mivel a hazai vásárló fejében a csavarzáras megoldáshoz még mindig a kevésbé jó bor kötődik. A vásárló feje ebben az esetben téved. Ausztriában például már a pincészetek jelentős része ezt a lezárási módot választja, szinte minőségtől függetlenül, elsősorban az előbbiekben felsorolt előnyei miatt.

 

A cikk szerzője Ipacs Géza grafikus, dizájner. Fő szakterülete a márkaépítés. Több mint 25 éve foglalkozik alkalmazott grafikával: céges arculatokkal, sördizájnnal és egyéb élelmiszeripari csomagolások készítésével, lassan húsz éve pedig a bordizájn és bormarketing területén is dolgozik. Több mint 800 boroscímke, több regionális és magánborászati stratégia kötődik a nevéhez. Ő tervezte a tokaji 0,75 literes palackot is. Az utóbbi években az éttermiarculat- és koncepciótervezés is meghatározó a tevékenységében.

 

Dizájn szempontjából leginkább két felület vehető figyelembe. A tetőrész, amely 28,5-33 mm között változhat, és az oldalpalást, amelynek magassága 55-60-65 mm körüli lehet. A tető domborítható és színezhető. Általában itt a borászat emblémáját tüntetik fel vagy egyéb, a borászathoz köthető motívumot – ahol pedig a közösségi marketing erős, ott szinte védjegyként működik (például Ausztriában a nemzeti zászló színei szerepelnek rajta, de itthon is szó van az új magyar borkoncepció keretében a felület hasznosításáról). Valójában ez a felület leginkább azokon a borospolcokon működik, ahol a bort fektetve tárolják, ekkor beazonosításra is szolgál, hiszen ott a borból csak ezt a kis, 2-3 centis felületet látjuk. Az áruházak polcain ez kevésbé domináns, mivel ott a borok többnyire állítva helyezkednek el. A paláston megjeleníthető grafikának szinte nincsenek technikai korlátai. Lehet többszínű, matt és fényes vagy akár formalakkozott, teljes felületén mintával nyomott vagy egyszínű. A leggyakrabban a pincészet neve, logója, a márkanév, színválasztáskor az arculathoz vagy az adott borhoz tartozó színkódok jelennek meg rajta.

 

A dugó

 

A dugó egy olyan elem, amelyet csak akkor látunk, ha a bort kibontottuk. A grafika a dugó tetején és az oldalán alkalmazható. A dugó esetében még nem történt dizájnforradalom, mivel a technikai lehetőségek korlátozottak, és a dugó külleme az értékesítést közvetlenül nem befolyásolja. Megrendítő megoldások nem nagyon vannak ebben a körben, talán egy kivételtől eltekintve. Ez az üvegből készült dugó, ami jól néz ki, lezárása is praktikus, mivel dugóhúzó nélkül, egy mozdulattal kivehető, és légmentesen visszazárható vele az üveg. Nem mellékes szempont, hogy a „dugósbor-íz” kizárt ennél a lezárási módnál is. Elterjedésének legfontosabb korlátja az ismertségének a hiánya és a normál parafához képest magasabb ára.

 

Az üveg

 

Na, itt már van történelem, evolúció, forradalom, autentikusság, sőt… Az üvegtervezés ugyanolyan változásban van, és ugyanúgy követhető rajta minden trend, mint bármely formatervezés esetében. Ezek a változások elsősorban az egyedi „dizájnüvegek” terén figyelhetők meg. Ezek attól azok, mert így hívják őket, és kizárólag a kortárs formatervezési

trendeknek és a korszerű használhatósági elvárásoknak kell megfelelniük, továbbá annak, hogy az egyes megrendelő arculatába, márkaképébe illeszkedjenek. Léteznek jellemzően egyes borvidékekhez kötődő üvegek, amelyek értelemszerűen azokról a borvidékekről kapták nevüket, ahonnan származnak, ahol eredetileg készültek, ám ezek mára az egész világon elterjedtek.

 

A kötet szerkesztője Dr. Veszelszki Ágnes nyelvész, közgazdász, újmédia-kutató, a Budapesti Corvinus Egyetem Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézetének egyetemi docense. Oktat a Corvinus mellett az ELTE-n, a Budapesti Metropolitan Egyetemen, a Mathias Corvinus Collegiumban és a Szent Ignác Jezsuita Szakkollégiumban. A Filológia.hu MTA-folyóirat, illetve a Journal of Smart soCIeTY társadalomtudományi folyóirat szerkesztője. Kutatói munkásságát a digitális kommunikáció (cset, sms, közösségi média) vizsgálatával kezdte, később a marketing és a nyelvészet kapcsolódási lehetőségeit tárta fel; újabban pedig a tudománykommunikáció, illetve az online agresszió témakörét kutatja. Legutóbbi nyelvészeti könyvei: Netnyelvészet. Bevezetés az internet nyelvhasználatába (2017); Digilect. The Impact of Infocommunication Technology on Language (2017). Borkommunikációval 2016 óta foglalkozik, azóta tart a Corvinus-egyetem mesterszakos hallgatóinak szabadon választható formában Borkommunikáció kurzust. Szabadidejében szerkesztette a Századvég Kiadónál megjelent Borkommunikáció. Az aszútól a zenitig (2018) című kötetet. Ugyanezen a címen egy Facebook- és egy Instagram-oldalt is kezel.

 

A borvidéki üvegek név szerint: burgundi, bordói, rajnai, champagne, tokaji (a cikk szerzője, Ipacs Géza tervezte ennek a 0,75-ös és másfél literes változatát), portói, szekszárdi. A borvidéki palackok közül a legelterjedtebb a bordói és a burgundi. A palack külső felületén nincs túl sok dizájnlehetőség. Ami működik, az a domborítás, amelynek segítségével a pincészet, a borvidék neve vagy bármilyen motívum domború formában jelenhet meg az üvegen.

 

A szín is meghatározó dizájnelem: itt a víztiszta, átlátszótól a teljesen fedett feketéig széles a paletta, vannak zöldek, barnák, mattok és fényesek egyaránt. A legújabb tendencia az úgynevezett sleeve zsugorfólia, amely korábban az üdítőitaloknál jelentkezett, mára viszont

a bordizájnt is elérte. Ezzel az eljárással már a palack egész felülete „grafikázható”. Az üveg technológiai innováció: ebben a kategóriában a dizájn jórészt az üveg minőségének, az üveg különböző részeinek (talp, nyak, száj, fal; szín, súly, domborítás) újrafogalmazására, finomítására, lehetőségeinek tágítására korlátozódik.

 

Egy borvidéki üveg erősebb szimbólum, mint gondolnánk. Az egyik legjelentősebb hozzáadott dizájnérték. Autentikusságot, eredetiséget és önbizalmat hordoz. Képzeljük el azon borvidékek helyzetét, amelyek más borvidékek palackjaiba teszik a borukat: nyilván nehezebb az említett autentikusságot érzékeltetni a vásárlóval ennek az erős jelnek a hiányában.

 

Századvég Kiadó

 

A Századvég Alapítvány keretein belül működő Századvég Kiadó gondozásában a történettudomány, a politikatudomány, a jogtudomány, a társadalompolitika, a szociológia, a kommunikáció, a külpolitika és a filozófia témaköreiben jelennek meg hazai és külföldi szerzők művei.

 

„A Századvég  Kiadó nagy vállalkozásba kezdett: az egyedülálló és teljesen újszerű Borkommunikáció kötet e széles témakör minél nagyobb szeletét kívánja lefedni, húsz szerző és harmincnál több fotográfus közreműködésével. Az impozáns kiállítású, egyben informatív kötet nem titkolt célja a borkommunikációs alapvetésen túl a minőségi, magyar borok fogyasztásának népszerűsítése.” (Font Sándor, az Országgyűlés Mezőgazdasági Bizottságának elnöke)

 

További információ: www.szazadveg.hu



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!