A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Borkommunikáció 27: Viccesebbnél viccesebb boros mémek

A bor mint szerető, a bor mint időmérő

2019-08-25 | Vinoport


Borkommunikáció 27: Viccesebbnél viccesebb boros mémek

A borkommunikáció sorozat záró részében humorosabb vizekre evezünk. A cikk nyelvész szerzője olyan mémeket gyűjtött az internetről, amelyeknek a középpontjában mindannyiunk kedvenc itala áll.


Fotók: Keczeli Zoltán Keke montázsa

 

Az alábbiakban részleteket közlünk Veszelszki Ágnes Bormémek című írásából. A teljes cikk elolvasható a dr. Veszelszki Ágnes által szerkesztett Borkommunikáció – Aszútól a zenitig című, 2018-ban megjelent könyvben, ami a Századvég Kiadó oldalán megvásárolható.

 

Az esettanulmány célja annak feltérképezése volt, milyen képet alkotnak a borról, a borfogyasztásról és a borfogyasztókról a boros témájú mémek, amelyek az interneten, kiemelten a közösségi médiában terjednek.

 

A bor mint megmentő, gyógyító és edző

 

A mémgyűjtemény alapján a bor feltűnhet a megmentő szerepében, aki mentesít bajainktól, problémáinktól. Például: „Ezer bajom van, de iszom egy kis bort, és mindet ignorálom.”; „Lehet, hogy a bor nem oldja meg a problémákat, de a tej vagy a víz sem.”; „Boldogságot nem lehet venni, de bort igen – és az majdnem ugyanaz.”; „A bor olyan, mint a szigszalag. Mindent megjavít.”

 

 

A bor gyógyítói szerepkörébe illeszkedik mind a tradicionálisabb varázslói, mind a modernebb orvosi tevékenység. Ugyan nem a bor orvosság funkcióját emeli ki, csupán az orvos a főszereplője a következő mémnek: az angol nyelvben a glasses szó kétértelműségére játszik rá a „My doctor says I need glasses”  ’Az orvosom szerint szemüvegre/poharakra van szükségem’ szöveg, amelyben a glasses utalhat a szemüvegre és a (boros)poharakra is.

 

A cikk szerzője és a kötet szerkesztője Dr. Veszelszki Ágnes nyelvész, közgazdász, újmédia-kutató, a Budapesti Corvinus Egyetem Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézetének egyetemi docense. Oktat a Corvinus mellett az ELTE-n, a Budapesti Metropolitan Egyetemen, a Mathias Corvinus Collegiumban és a Szent Ignác Jezsuita Szakkollégiumban. A Filológia.hu MTA-folyóirat, illetve a Journal of Smart soCIeTY társadalomtudományi folyóirat szerkesztője. Kutatói munkásságát a digitális kommunikáció (cset, sms, közösségi média) vizsgálatával kezdte, később a marketing és a nyelvészet kapcsolódási lehetőségeit tárta fel; újabban pedig a tudománykommunikáció, illetve az online agresszió témakörét kutatja. Legutóbbi nyelvészeti könyvei: Netnyelvészet. Bevezetés az internet nyelvhasználatába (2017); Digilect. The Impact of Infocommunication Technology on Language (2017). Borkommunikációval 2016 óta foglalkozik, azóta tart a Corvinus-egyetem mesterszakos hallgatóinak szabadon választható formában Borkommunikáció kurzust. Szabadidejében szerkesztette a Századvég Kiadónál megjelent Borkommunikáció. Az aszútól a zenitig (2018) című kötetet. Ugyanezen a címen egy Facebook- és egy Instagram-oldalt is kezel.

 

A mémek tanúsága szerint a diétában is „segít” a bor, például egy óriási borospoharat tartó nő képe mellett látható a felirat: „Ma kezdtem a léböjtkúrát. Fenékig!” Egy másik példa szerint: „Stresszlevezetésre jógázom. – Csak vicceltem. Stresszlevezetésre bort iszom, jóganadrágban.”

 

>>> Veszelszki Ágnes vehette át elsőként a Sánta Zoltán-emlékdíjat

 

A bor nemcsak megmentő, hanem megmentett vagy megmentendő áldozat is lehet. Például: „Péntek van. Légy hős, és ments meg egy borospalackba rekedt bort.”

 

Ahogy a hosszú munkahét elviseléséhez is hozzásegít a bor, úgy szinte örök vagy legjobb barátként mindenütt, bármikor és mindenkor jelen lehet az életünkben. A mémek nagy többsége e barát metaforát erősíti. Például: „Borral főzök. Néha az ételbe is teszek.”

 

A bor mint szerető

 

A barátinál még közelebbi, fogyasztó és bor közötti viszonyt implikálnak a szerető metaforára épülő mémek. Például: „Bor [főnév] Ölelés egy pohárban”; „Nem vagyok borfüggő, csak nagyon elkötelezett kapcsolatban vagyunk”; „Amire Valentin-napon vágyom, az Te vagy. Ja, nem. A borra. Borra vágyom.”; „Egy igazi férfi képes arra, hogy szexinek, erősnek érezd magad, oh, várj csak, bocsánat…ez igazából a bor, a bor képes erre.”

 

>>> A borkommunikáció cikksorozat további részei elolvashatók itt.

 

A bor mint jós

 

A bor különféle tesztek és döntési fák alapján személyiségjegyekre is rámutathat. Például: „Pesszimista: a poharam félig üres, optimista: a poharam félig teli, realista: a poharamat újra kell tölteni”. Továbbá a jövőt és a várható időjárást is megjósolhatja: „Igyunk bort ma este?A: Igen; B: A; C: B”; „A mai előrejelzés: 0% eső, 0% hó, 0% vihar, 99% bor”.

 

Borkommunikáció 27: Viccesebbnél viccesebb boros mémek

 

A bor és kávé mint időmérő

 

A bor azonban nemcsak a személyiségtípusokat képes egyszerű kérdések alapján megmutatni és a közelgő programot vagy időjárást előrejelezni, hanem az idő mérésében, a napszakok tagolásában is segít, a kávéval együtt. Például: „Az élet az, ami a kávé és a bor között történik”; „A kávé tart életben, amíg elfogadhatónak tűnik bort inni”; „Bor dél előtt? Édesem, annyi a titok, hogy kávéscsészét használj, és senki nem szól egy szót sem.”

 

Borkommunikáció 27: Viccesebbnél viccesebb boros mémek

 

A bor mint a sznobéria alapja

 

A metaforák mellett ritkábban a bor alapul szolgálhat a sznobériához, illetve „tudományos” vizsgálatokhoz. Ide kapcsolódik a különféle borospoharakat felsorakoztató és azok helyes használatát bemutató ábrákat gúnyoló mém, amelyen mindenféle bögre, csésze, pohár, kartondoboz szerepel – mind „vörösboros pohár” felirattal. Mémmé vált egy borsznob megjegyzése is: „Ah, ez az a 37 dolláros bordeaux-i, amelyet csak különleges alkalomra veszel meg? Ezzel szoktam főzni.”

 

A borhoz az út a mémeken át

 

Mindezek alapján kijelenthetjük, hogy a boros mémek a bor és fogyasztója közötti számos viszony(ulás)ra rámutatnak. A mémek tanúsága szerint a bor jobb kedvre derít, megvigasztal, a kávéval felváltva segíti az élet élvezetét, és bizonyos esetekben humorosabbá is tesz. Egy mém szerint: „A nevetés a legjobb orvosság? Adjunk hozzá egy kis bort…”

 

Századvég Kiadó

 

A Századvég Alapítvány keretein belül működő Századvég Kiadó gondozásában a történettudomány, a politikatudomány, a jogtudomány, a társadalompolitika, a szociológia, a kommunikáció, a külpolitika és a filozófia témaköreiben jelennek meg hazai és külföldi szerzők művei.

 

„A Századvég  Kiadó nagy vállalkozásba kezdett: az egyedülálló és teljesen újszerű Borkommunikáció kötet e széles témakör minél nagyobb szeletét kívánja lefedni, húsz szerző és harmincnál több fotográfus közreműködésével. Az impozáns kiállítású, egyben informatív kötet nem titkolt célja a borkommunikációs alapvetésen túl a minőségi, magyar borok fogyasztásának népszerűsítése.” (Font Sándor, az Országgyűlés Mezőgazdasági Bizottságának elnöke)

 

További információ: www.szazadveg.hu



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!