Hashtagpárbaj: bor, sör, mutimitiszol!
Kutakodtunk
2015-10-08 | Ferenczi CsillaInkább sört vagy inkább bort iszunk; inkább otthon vagy különböző rendezvényeken fogyasztunk – sok mindent elárul rólunk az Instagramunk. Fogyasztási szokások és közösségi média jelenlét az Egyesült Államokban és Magyarországon.
Az Oxford Egyetem kutatói 2014 nyarán és őszén több mint 2 millió olyan alkohol témájú Twitter-posztot gyűjtöttek össze, amihez helyszín is kapcsolódott. A céljuk az volt, hogy kiderüljön, az egyesült államokbeli közösségi média felhasználók hol isznak sört, és hol választanak inkább bort. Érdekes eredményeket kaptak.
Ha csak és kizárólag a sör és bor hashtageket nézzük, a #wine leginkább Kaliforniában, és a szintén erős bortermelő (Kelet-) Washingtonban fordult elő, míg a #beer ennél sokkal több államban vezetett – foglalja össze a kutatást vezető Emma Pierson a Quartzon.
A nemek szerinti különbségeket is szemünk elé tárták az eredmények alapján készült térképek: kiderült, hogy a nők sokkal többször használják a bor hashtaget, míg a férfiak inkább sörözésekről számolnak be a neten.
De mi a helyzet itthon?
A fenti ötlettől vezérelve megpróbáltuk felmérni a hazai terepet, de a Twitter helyett az itthon jóval népszerűbb, és szélesebb rétegek által használt Instagramot vettük alapul. Hogy biztosan csak magyar usereket vizsgáljunk, a kört szűkítettük magyar hashtagekre – holott persze a magyarok közül is sokan angol tageket használnak. Ékezetes és ékezet nélküli tageket is figyelembe vettünk, és személyesen ellenőriztük, hogy az valóban alkoholos italra vonatkozik-e (és nem azonos formátumú idegen nyelvű szóra).
Nem kevés szűrés, keresés és megfigyelés után kiderült, hogy a #bor közel kétszer annyi fotón jelenik meg, mint a #sör – pedig a férfiak is bőven posztolnak borral kapcsolatban. Azonban vannak más menő „szűrők” is, mint nyaranta a #rizling (1100 kép) és a #rozé (2500 kép), vagy a külföldiek körében is méltán népszerű #tokajiaszú (#tokaji 8800, #tokajiaszú 750, #tokajiwine 250).
Az egyik legkiemelkedőbb itthon mégis a #fröccs témakör, amit eddig több mint 13 000 magyar használt. Ez a topik persze leginkább nyáron pörög, míg a szorosan ezt követő magyar sörmárkák képei egész évben.
Hülyeségből is meg lehet élni
A régen csak főiskolásokat szórakoztató #tibiatya mára a 8. legnépszerűbb magyar Facebook-oldal, és egész márka épült köré. A brand tavaly megnyitotta első kocsmáját is, ahol a magyar termelői borokat népszerűsíti, és minimális haszonnal dolgozik – így két héttel előre kell foglalni. Ma már saját boruk és pólómárkájuk is van, illetve néhány magyar előadóművész is népszerűsíti őket. Tibiatya és Fröccskocsma témájú postok száma: #nőmintagomba.
Sokan csekkolnak be sör-, bor- és szüreti fesztiválokról is. Mivel (szerencsénkre) egyre szélesebb a boros képzések választéka, így a becsekkolások száma a különféle kóstolókról és kurzusokról is jelentős. #jópapholtigtanul
A borászaink is aktívan használják a közösségi oldalakat, a most aktuális #szüret például ezernyi fotón tűnik fel, ráadásul egész éven át nyomon követhetjük a növekvő szőlő állapotát, vagy a pincei fejleményeket.
Ha pedig fogyasztóként posztoljuk ki a híres borász nevét, akkor mi magunk is híressé válhatunk (vagy nem?). Az Instagramon is megfigyelhető, hogy azok a legnépszerűbb borászok, akik borai 1: széles rétegek által megfizethetők 2: könnyű ivásúak, könnyen érthetők és 3: palackjaik a szupermarketekben is megtalálhatók – mehetnek a házibulis képek!
Végezetül néhány magyar boros Insta-használó, akik képeit érdemes böngészni: frittmannboraszat, holdvolgyexperience, aborfesztival, borutazo, vinoport.hu!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Megjelent a Winelovers Wine Awards eredményeit listázó digitális kiadvány
Küldetésük a magyar bor (X)
Az anyaföld gyógyítása a mezőgazdaság által - Idén 100 éves a biodinamikus mozgalom
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!