A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Lehet-e Tokaji Bori az első magyar virtuális márkanagykövet?

Horváth Evelin (Budapesti Corvinus Egyetem) írása

2020-07-14 | Vinoport


Lehet-e Tokaji Bori az első magyar virtuális márkanagykövet?

A világ első zárt borvidéke, a Tokaj-hegyaljai borvidék 2002 óta szerepel az UNESCO világörökségi listáján. A terület több évszázados borászati hagyományokat őriz, a hazai és nemzetközi ismertségét pedig csak tovább növelné egy újszerű, interaktív, a figyelem megragadására alkalmas marketingeszköz, egy saját virtuális márkanagykövet megalkotása.


Címlapkép: https://www.instagram.com/zoedvir/

 

Tokaji Borbála vagy – ahogyan a követői ismerik – Tokaji Bori még csak néhány hónapja indította el a közösségimédia-oldalát, máris közel 100.000 fős rajongói táborral büszkélkedhet. A Tokaji borvidék új, virtuális reklámarca akkora népszerűségnek örvend, hogy a közeljövőben akár az ismert hazai influencereknél is sikeresebb lehet. – Valahogy így kezdődne az a cikk, amely a Tokaji borvidék CGI-technológiával készült, ám megtévesztésig emberszerűnek ható virtuális nagykövetét mutatja be.

 

 

A CGI-technológiával (computer-generated imagery), azaz számítógépes grafikával létrehozott virtuális modellek néhány éve tűntek fel először a reklámiparban. A technológia folyamatos fejlődésének köszönhetően a kezdetben számítógépes játékfigurákra emlékeztető karakterek mára teljesen valósághűvé váltak: olyannyira, hogy egy átlagos, nem képzett szemlélő gyakorlatilag meg sem tudja különböztetni őket a valódi emberektől. A digitálisan megrajzolt, fotórealisztikus karaktereket az alkotók legtöbbször önálló személyiségjegyekkel is felruházzák, egyes CGI-modelleknek pedig még saját közösségimédia-profiljuk is van.

 

Ma már számos világmárka használ virtuális nagyköveteket, amelyek csakúgy, mint a valódi hírességek, képviselik a márkát a különböző marketingkampányokban, így növelve a brand ismertségét és hitelességét.

 

Éppen ezért a virtuális modellek jelenségét egyre nagyobb médiaérdeklődés övezi, ami már önmagában nagy lehetőséget jelent a marketingipar számára. Ezen felül a fenntartásuk hosszú távon anyagilag kedvező, kevesebb környezeti teherrel jár, mint egy élő márkanagykövet fotóinak, reklámfilmjeinek elkészítése, ráadásul olyan értékeket közvetítenek az őket használó márkáról, mint az újszerűség, frissesség, kreatív szemlélet. A HypeAuditor amerikai médiaügynökség 2019-ben öt ország (Olaszország, Törökország, Oroszország, Brazília, USA) virtuális influencereinek közösségimédia-jelenlétét vizsgálva arra a következtetésre jutott, hogy egy valódi, élő emberi véleményvezérnek egységnyi idő alatt közel négyszer annyi közösségimédia-bejegyzést kell közzétennie ahhoz, hogy ugyanakkora követőszám-gyarapodást érjen el, mint egy CGI-influencer.

 

A fentieket figyelembe véve van reklámpotenciál a CGI-modellekben, ennek ellenére jelenleg még nincs olyan hazai márka, amely saját virtuális karaktert terveztetett volna magának. A Tokaji borvidék 1737-ben a világ első zárt borvidéke lett, 2020-ban pedig Magyarország első olyan brandjévé válhatna, amely virtuális nagykövetet használ marketingcélokra.

Ahhoz, hogy egy virtuális karakter sikeressé váljon, a tervezésekor be kell tartani néhány olyan alapelvet, amely a karaktert elfogadhatóvá, szerethetővé, emlékezetessé teszi a közönség számára. Ezek egyike a névadás, amely megkülönböztethetővé teszi a CGI-modellt, és emberi jegyként segíti, hogy a követők könnyebben tudjanak azonosulni a figurával. A Tokaji borvidék virtuális nagykövete – egy szójátékkal élve – a Tokaji Bori nevet viselné, amely azonnal felidézi a – „vezetéknév” miatt még a nemzetközi – közönségben is a Tokaji borvidék nevét.

 

Ami Tokaji Bori fizikai megjelenését illeti, a borvidék imázsához igazodva egy klasszikus, hagyományokat megidéző stílust kell követnie, amelyben a meleg árnyalatok, főként a bordó, az arany, illetve a narancssárga színek dominálnak. Ez a modell sminkjére, hajviseletére és ruházatára egyaránt igaz. A virtuális modellt ábrázoló képek és videók színvilágát a földszínek uralják, ezzel megidézve a tokaji szőlőföldek látképét és hangulatát. Annak érdekében, hogy a közösségimédia-felületek egységesek és esztétikailag megnyerőek legyenek, a fent leírt színvilágot és stílusjegyeket mindvégig következetesen kell alkalmazni a bejegyzéseknél.

 

Fontos, hogy a CGI-modell közösségimédia-oldaláról azonnal kiderüljön a követők számára, hogy a Tokaji borvidékhez kötődik. A Tokaji borvidékről közzétett bejegyzések informatívak az oldal látogatói számára, bemutatják többek között a borvidéken engedélyezett négy hagyományos és két új nemesítésű szőlőfajtát: a furmintot, a hárslevelűt, a sárga muskotályt, a kövérszőlőt, valamint a kabar és a zéta fajtákat. Az UNESCO Világörökség Bizottsága 2002-ben a Tokaj-hegyaljai történelmi borvidék kultúráját a világörökség részévé tette. Ennek megfelelően a virtuális nagykövetet olyan környezetben kell ábrázolni, amely bemutatja a térség természeti adottságait, kulturális jellemzőit és turisztikai látványosságait. A képközpontú, magyar és angol nyelven egyaránt megírt bejegyzések lehetővé teszik, hogy a Tokaji borvidék mind a hazai, mind a nemzetközi közönség számára vonzó úti cél legyen. Mivel a számítógépes grafikával fotórealisztikusan megalkotott képek létrehozása meglehetősen költséges, ezért célszerű montázstechnológiát alkalmazni a képeken, és egy valódi, eredeti fényképre helyezni a virtuális karaktert, ügyelve a realisztikus fény-árnyék és perspektívahatásokra. Utóbbiakra azért kell kiemelt figyelmet fordítani, mert az irreális képi elemek idegen érzetet kelthetnek a közönségben.

 

A fenti elveket követve a Tokaji borvidék CGI-arca könnyen megjegyezhető nevével, hagyományokat idéző megjelenésével, és színvonalas médiatartalmaival hamar a közönség kedvencévé válna.

 

Tokaji Bori egyelőre még nem létezik, de minden feltétel adott ahhoz, hogy színre lépjen a virtuális világban, és az első magyar CGI-márkanagykövetként méltó módon képviselje a Tokaji borvidéket.

 

Források

Baklanov, Nick (2019). The Top Instagram Virtual Influencers in 2019. Letöltve: https://hypeauditor.com/blog/the-top-instagram-virtual-influencers-in-2019/#er [2020. 02. 06.]

 

Horváth Evelin (2020). Porból lettünk, pixellé leszünk. A CGI-modellek társadalmi és reklámipari hatásának vizsgálata az élőmodelles portré- és divatfotózással összehasonlítva. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

 

Központi Statisztikai Hivatal (2016). A világörökség részét képező Tokaji borvidék. Letöltve: http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/tokaji_borvid.pdf [2020. 07. 12.]

 

Tokaji világörökség (n.d.) Tokaj-Hegyalja történelmi borvidék kultúrtáj. Letöltve: http://www.tokajivilagorokseg.hu/hu/vilagorokseg/tokaj-hegyalja-tortenelmi-borvidek-kulturtaj [2020. 07. 12.]

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!