A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Merre halad a borászati ágazat?

Európai helyzetjelentés

2020-08-18 | Vinoport


Merre halad a borászati ágazat?

A novemberben megrendezésre kerülő Enoexpo, vagyis a krakkói nemzetközi borvásár felvezetéseként tartott online nemzetközi konferencián számoltak be az egyes részt vevő országok a COVID első hulláma utáni állapotokról.


A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) foglalta össze a lengyel kezdeményezésre június végén megrendezett Enoexpo Online Konferencia legfontosabb tanulságait. A teljes anyag elolvasható a HNT honlapján, a Vinoport a legérdekesebb gondolatokat gyűjtötte össze az alábbiakban.

 

 

A vásár szervezőinek célja az volt, hogy a koronavírus által érintett borászati ágazatnak platformot biztosítsanak és egy nemzetközi körképben tekinthessék át az ágazati szakértők a helyzetet, ezzel mintegy előkészítve a novemberi szakvásárt.

 

A rendezvény címe: „Merre halad a borászati ágazat? A borimport fejlesztésének lehetőségei a megváltozott környezetben.”

 

A krakkói vásár visszajelzése szerint az online konferencián 82-en vettek részt élőben, a rendezvényre összességében több mint 100 fő (elsősorban importőrök, kereskedők és borszakértők) iratkozott fel és kapta meg az erről készült összefoglalót.

 

Szorít a spanyol csizma

 

Spanyolország rendelkezik a legnagyobb szőlőtermő területtel, a koronavírus jelentős zavart okozott az exportban, a távolabbi piacok teljesen lemondták a szállításokat.  A belső piacon a borok többségét a HoReCa ágazatban fogyasztják. A korlátozások miatt alacsony a turisták száma ( normál esetben évente kb. 84 millió turista érkezik hozzájuk). A fentiek miatt a borászatok forgalma visszaesett 50%-ra, de a teljes 2020-as évre várhatóan 20-30% -kal rosszabb eredmény várható.

 

A spanyoloknál március 15 után a bor értékesítése 65%-kal megemelkedett, második helyre került a toalettpapír után, számos reklámkampányt indítottak a borfogyasztás promóciója érdekében. Erősen növekszik az online borértékesítés – amire létrehoztak egy mobilalkalmazás is. Felgyorsult az ágazat digitalizálása – bár továbbra is minden az ismeretségeken alapszik – közösségi média profilok, honlapok születtek.

 

A spanyol nagykövetség Lengyelországban folytatja a borászatok promócióját, a „de gusta espana” programot tovább fejlesztik. Ezen keresztül be lehet vonni a spanyolországi borászattal kapcsolatos legismertebb, legtekintélyesebb személyeket.

 

Itália folyékony aranya

 

Az Olasz Kereskedelmi Ügynökségnél kiemelt szerepet kap az olasz termékek népszerűsítése. Ebben nyújt segítséget varsói irodájuk. A szőlő-bor és a kapcsolódó élelmiszerek Olaszország egyik legnépszerűbb exporttermékei, melyeknek a külhoni piacokon történő megjelenésére kiemelt figyelmet fordítanak.Feladatuknak tekintik a termékek népszerűsítését magában foglaló események szervezését. Kiemelten kezelik a lengyel piacot, amely az elmúlt 3 évben dinamikus fejlődést mutatott. Az olasz termelők és üzletemberek egyre nagyobb számban tűzik ki célpiacként Lengyelországot.

 

Olaszország az első olyan európai ország, amelyet súlyosan sújtott a COVID-19 pandémia, és hatásai még a mai napig érezhetőek. Olaszországnak szigorú és helyenként fájdalmas intézkedéseket kellett bevezetnie a járvány megállítására, féken tartására, mely a szőlő-borszektorra is kihatással volt az ország egész területén.

 

Az E-kereskedelem lehetőségét – biztonsági megfontolásból – a lakosság 10% -a használja ki. 

 

A kép meglehetősen sötét, az olasz kormány által hozott utolsó intézkedések hasonlóak más európai országokéhoz. Az állami támogatás szerepe a boripari cégek számára az elmúlt 6 évben nagyon pozitív volt, és a vállalatok erős pénzügyi fegyelem miatt képesek leküzdeni a válságot. Remélik, hogy a HoReCa és az idegenforgalom fel fog lendülni ennek hatására, és hogy a nemzetközi piac is helyreáll.

 

Német fegyelem a virtuális csatornákon

 

Más módot kellett találnunk az átvevőkhöz való eljutáshoz, tájékoztatott a Német Bor Intézet, mely 14 különböző piacon működik. Véleményük szerint át kellett állni a normális személyes találkozókról más csatornákra. Le kellett mondani a Német Borfesztivált.  Sok német termelő szeretne bejutni a lengyel piacra, sok importőr szeretné kibővíteni borkínálatát német borokkal, ezért bíznak az események pozitív alakulásában, ami a lengyel piacot illeti.

 

Jól működtek az online borkóstolások, a bor közvetlenül az importőrtől történő vásárlása, hogy mindenkihez ugyanaz a tétel kerüljön. A koncepció egyszerű volt, néha azzal volt probléma, hogy az importőröknél hiány lépett fel.

 

Megváltozott magyar vásárlási szokások

 

A koronavírus által kiváltott járvány nem kerülte el a borászati ágazatot sem, az egész gazdaságra negatív hatással volt. Tekintettel arra, hogy a gazdaság egymással összekapcsolt elemekből áll, akár csak a határok, a szállodák lezárása miatt a rendezvényeket a minimumra korlátozták, vagy egyáltalán felfüggesztették. A bor kereslete és fogyasztása lecsökkent, ami a bor készletek felhalmozódását váltotta ki a borászatokban, majd emiatt a borászok bevételei csökkentek. A megszorítások nem tartottak olyan sokáig, hiszen már nyitott a gazdaságunk, de Magyarországon mégis sikerült megváltoztatni a szokásokat. Az első lépésben a fogyasztók különböző termékeket kezdtek felvásárolni, márciusban a bor vásárlása nem esett vissza. Ugyanakkor ezt nem lehetett elmondania HoReCa ágazatról, ez volt leginkább kitéve a járvány negatív következményeinek.

 

Érdemes megjegyezni, hogy a koronavírus előtt a borfogyasztás úgy nézett ki, hogy 50% került elfogyasztásra otthon, 25% vendégségben, 15% az éttermekben, 10% pedig a különféle rendezvényeken. A járványt követően a bor többségét otthon fogyasztják. A borászok elkezdték kihasználni az online csatornákat, az internetes értékesítés megnövekedett 15-20%-kal. Érdekes az is, hogy egyes borászok beindították az online borkóstolásokat, és ezzel is elértek némi növekedést.

 

A lengyel importőrök három intézményhez fordulhatnak segítségért. Ez a varsói nagykövetségen működő kereskedelmi attaché és az agrár attaché. Valamint működik kereskedelmi tanácsos a krakkói Főkonzulátus mellett és 2015-től működik a Magyar Export Fejlesztési Ügynökség irodája, krakkói székhellyel. Mindegyikhez be lehet jelentkezni. Ami a Magyar Export Fejlesztési Ügynökség „CED” irodáját illeti, ennek feladata a Lengyelország és Magyarország közötti export fejlesztése. Ez non-profit intézmény a Külgazdasági és Külügyminisztérium mellett. Számos különböző szolgáltatást nyújt.

 

Széles kínálat Ausztráliából

 

Borkóstoló rendezvényeket szervez Ausztrália Nagykövetsége Varsóban, a lehetséges importőrök és ausztrál borászok részvételével. Gyakori kérdések, hogy hol lehet vásárolni az ausztrál borokat. Rendszeres tartanak borkóstolókat 300-400 főre, ahol a résztvevők fizetnek a részvételért. Az esemény végén a vendégek leadhatják megrendeléseiket az importőröknek. Működik az awesome list – amelyen 500 személy szerepel -, a meghívók szétküldését követően számos jegy azonnal eladásra kerül.

 

Virágos Szlovénia

 

A koronavírus hatására a HoReca szektort gyorsan lezárták, a járvány csúcsa áprilisban volt, májustól meghirdették a végét.

 

A borágazatra hatása hasonló volt, mint Spanyolországban és Magyarországon – a járvány sok veszteséget okozott a három hónap alatt, míg a határok lezárása a turisztikai piacra – amely az ország GDP 10%-a – hatott negatívan, miközben növekedett a bor internetes értékesítése.  A kormány válságellenes intézkedései a leállási támogatások fizetésére és a bor desztillálásra koncentrálódtak. Ezek a kormányintézkedések a legnagyobb vállalatoknak kedveztek, de azoknak nem, akik kézműves, jó minőségű bort állítanak elő, ők egy fallal találták szemben magukat. Ebben a nehéz időszakban ők a közösségi médiákban indították el a borértékesítést. Megértették, hogy számukra megoldást jelent a minőségi borok külföldre történő eladása, mivel Szlovénia nem tud annyi minőségi bort felvenni, amennyit megtermel.



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!