BalatonBor: a régió zászlóshajója
Nem szerepe, hanem küldetése van
2017-04-20 | Vancsik IvettÁprilis 18-án mutatkozott be a BalatonBor Budapesten, a DiVino Gozsdu borbárban. A hirtelen téliesre fordult időjárásban a vidám, türkizkék kapszulát és egységes, fiatalos címkét viselő palackok, valamint a mosolygós balatoni borászok elhozták a napsütést. Az évjáratbemutató kapcsán a BalatonBort megálmodó, majd az álmot valósággá váltó Balatoni Kör elnökével, Laposa Bencével beszélgettünk.
Mikor és milyen céllal alakult a Balatoni Kör?
A 2014-ben alakult Balatoni Kör baráti összefogásként indult, majd olyan helyi emberekkel, vállalkozásokkal bővült, akiknek szívügyük a Balaton, és készek tenni is érte. A balatoni borászat és gasztronómia összefogásában úttörő szerepet betöltő egyesület ma már komoly érdekképviseleti fórum és megkerülhetetlen tényező, ha a régiót érintő kérdésekről van szó – a közös fellépés pedig már számos ügyet előmozdított.
Hogyan illeszkedik ebbe a stratégiába a BalatonBor?
A Balaton borának gondolata már jóval a Kör megalakulása előtt megszületett, és többéves előkészítő munka eredményeként tavaly mutatkozott be a brand. A Balatoni Kör kétségtelenül legnagyobb „dobása” a BalatonBor, amely a Rizling Generációval közös termékünk.
Hisszük, hogy a BalatonBornak nem önálló szerepe, hanem küldetése van.
Célunk volt, hogy összehozzuk a termelőket, és közösen gondolkodva, egymást inspirálva fejlesszünk egy olyan terméket, amely a hazánkban még nem elterjedt régiómarketing zászlóshajója lehet, és amelyen keresztül nem csupán a borvidék, de a teljes turisztikai régió is kiemelt figyelmet kap. A tavalyi sikeres debütálás után idén még több termelővel, nagyobb mennyiségben, egységesebb stílussal jelentkezett a második évjárat.
Miért olaszrizlingből készül a BalatonBor?
A BalatonBor nem a fajtáról szól; az olaszrizling sokkal inkább egy eszköz abban, hogy egységes stílusú, előre meghatározott feltételeknek megfelelő borok készüljenek, amelyek persze változatosságot is mutatnak a termőhelyi jellegzetességeket és az adott borász koncepcióját is tükrözve. Nem a fajtajelleget igyekszünk kiemelni; sokkal inkább az volt az elképzelésünk, hogy olyan kifogástalan minőségű, friss, szerethető borok kerüljenek a palackba, amelyek a fogyasztó számára kedvesek, könnyen értelmezhetőek – és megfizethetőek.
Kiemelted a stílus fontosságát. Hogyan tud több különböző termelő egységes stílusú bort készíteni? Nem érzik a borászok ezt egyfajta korlátozásnak, nem megy az egyediség rovására?
A BalatonBor brand termelői kezdeményezés; a feltételrendszert is mi magunk alakítottuk ki. Idén év elején egy úgynevezett origó kóstoló során, külső szakértők közreműködésével, a borokat vakon kóstolva határoztuk meg azt az optimum pontot, amelyhez az idén debütáló 2016-os BalatonBort mértük. A kóstoló eredményeként idén 24 borászat palackozhat BalatonBort – volt olyan, szakmailag hibátlan tétel is, amelyet fájó szívvel, de azért kellett kizárnunk ebből a körből, mert az elvártnál magasabb minőségi kategóriát képviselt. A BalatonBor ugyanis egyben a Vinea Balaton eredetvédelmi rendszer termékpiramisának alapját is képezi; a távlati terveink között szerepel a hegybor és a dűlős borok kategóriájának kialakítása is.
A balatoni régió az országimázs szempontjából is kiemelt fontosságú. Kaptok-e állami, kormányzati támogatást a kezdeményezéseitekhez?
A Balatoni Kör egy alulról építkező, független közösség, amelyet a közös célok hívtak életre. Itt élünk, itt dolgozunk – nem csupán a nyári szezonban, de egész évben. Számos állami program van, amely a régió népszerűsítését célozza, ezek azonban egyrészt nem összehangoltan működnek, másrészt elsősorban az üdülőszezonra korlátozódnak. Mi hiszünk a helyi összefogás erejében, és úgy vélem, a BalatonBorral olyan márkaépítési példát mutatunk, amelyre más, a régiót érintő kezdeményezéseknek is érdemes lehet rácsatlakozniuk. Keressük az együttműködési lehetőségeket, és szerencsére minket is megtalálnak más hazai borvidékek is – egymástól tanulva, tapasztalatokat cserélve a boron keresztül az egész ország presztízsét emelhetjük.
Fotók: Pintér Árpád
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Megjelent a Winelovers Wine Awards eredményeit listázó digitális kiadvány
"10 éven belül mi leszünk az új mediterráneum”
Mennyit lehet elkérni egy palack sauvignon blanc-ért?
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!