A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Közösségi finanszírozás a bor szolgálatában - 3. rész

Sikeres projektek a nagyvilágban

2017-04-07 | Tömböly L. Adrienn


Közösségi finanszírozás a bor szolgálatában - 3. rész

A cikksorozatunk előző részében ismertetett tanulmány eredményei alapján is megállapíthatjuk, hogy a közösségi finanszírozásnak a borágazatban is van létjogosultsága. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a működő crowdfunding platformok.


Példák a nagyvilágból

 

Magyarországi boros crowdfunding platform egyelőre nincsen; nemzetközi viszonylatban a Naked Wines és a Fundovino a legjelentősebb működő weboldalak. 

 

A Naked Wines esetében a támogatók havonta egy bizonyos összeggel (20 £) tudják támogatni a független borászatokat. A támogatásért cserébe 

​A Fundovino számos sikeres, megvalósult projektről számol be, ezek közül néhány érdekesebb:

A Fundovino kategóriákba sorolja a támogatható projekteket, mint például egy szőlőfajta meghonosítása, fejlesztések, borkereskedések, kultúra, organikus/természetes művelés, szőlészet, borturizmus.

 

Közösségi finanszírozás a bor szolgálatában - 3. rész

 

A támogatóknak és a projektgazdáknak egyaránt ingyenes a regisztráció a weboldalon.

 

Amikor az előzetesen megcélzott összeg összegyűlik, a projektgazda megkapja azt. Az összegből levonásra kerül 3% banki tranzakciós díj és a Fundovino 5%-os jutaléka. Ha a megcélzott összeg a megadott határidőn belül nem gyűlik össze, akkor a támogatók visszakapják az általuk befizetett összeget.

 

A crowdfunding „mellékhatásai”

 

A crowdfunding a finanszírozási igény fedezésén kívül marketing eszközként szolgál:

A közösségi finanszírozás egyfelől segít platformot teremteni, támogatást és elindulási lehetőséget szerezni a jó ötletekkel rendelkező személyeknek, startup-oknak, másfelől rákényszeríti őket arra, hogy saját maguk gondolják végig az egész projekt menetét, majd később, hogy gondozzák annak jövőjét.

 

A crowdfunding-ot tehát nem csak forrásbevonás esetén lehet megfontolni. Érdemes számításba venni lehetőségként a marketing terv elkészítésénél, akár erre is lehet alapozni. Ha nem is jön össze a kampányban kitűzött összeg, lehet, hogy annak "mellékhatása" miatt is bőven megéri futtatni egy crowdfunding kampányt.

 

 

A sikerhez számos dolog szükséges. Fontosak a szereplők közötti interakciós hatások (peer effects), hiszen ezek vezérlik a fogyasztást. Fontos az időzítés és a megfelelő marketing stratégia. Egy projekt megálmodójának aktívan részt kell vennie abban a tevékenységben, hogy közönségét elkötelezetté tegye saját ügye számára.

 

Ez is azt mutatja, hogy mennyire fontos a hatékony kommunikáció és a hálózatépítés.

 

Annak ellenére, hogy egy új jelenségről van szó, az egyre gyarapodó sikeres kezdeményezések és példák azt mutatják, hogy van jövője a konstrukciónak, lassulásnak nyoma sincs. A kihasználatlan pályázati források mellett a crowdfunding is egy lehetőség az egységes kommunikációs stratégia, az agrárinformatika, a biogazdálkodás, a regionális marketing (osztrák mintára) hazai fellendítésére.

 

Elkerülhetetlennek tűnik, hogy a crowdfunding jelenség „beszippantsa” a borágazatot. Példaértékű magyar kezdeményezés az idén április 22-én már ötödik alkalommal megrendezésre kerülő Nagy Tokaji Borárverés, ahol minden év tavaszán kiválasztják a Borkollégium következő tanévének borát, ezzel támogatva hazánk egyik borvidékét.

 

Felhasznált források:

Cikksorozatunk korábbi részeit itt olvashatja:

 

Közösségi finanszírozás a bor szolgálatában - 1. rész

Közös pénzből közös siker

Mit jelent a közösségi finanszírozás a borral összefüggésben? Mit takar a „crowdfunding” kifejezés? Van létjogosultsága a közösségi finanszírozás új formájának a borászatban, szőlészetben? A crowdfunding eszköztára milyen módon tudja támogatni a borágazatot?

 

Közösségi finanszírozás a bor szolgálatában - 2. rész

Kutatási eredmények - a lehetséges befektetők és motivációjuk

Kik hajlandók a borral kapcsolatosan közösségi finanszírozásba fektetni? Milyen megtérülés vonzza a befektetőket? Milyen módon tudná támogatni a crowdfunding a borágazatot?

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!