Közösségi finanszírozás a bor szolgálatában - 3. rész
Sikeres projektek a nagyvilágban
2017-04-07 | Tömböly L. AdriennA cikksorozatunk előző részében ismertetett tanulmány eredményei alapján is megállapíthatjuk, hogy a közösségi finanszírozásnak a borágazatban is van létjogosultsága. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a működő crowdfunding platformok.
Példák a nagyvilágból
Magyarországi boros crowdfunding platform egyelőre nincsen; nemzetközi viszonylatban a Naked Wines és a Fundovino a legjelentősebb működő weboldalak.
A Naked Wines esetében a támogatók havonta egy bizonyos összeggel (20 £) tudják támogatni a független borászatokat. A támogatásért cserébe
-
50 %-os kedvezményt élveznek a vásárlás összegéből,
-
hozzáférést kapnak a borászat exkluzív boraihoz,
-
ajándékba kapnak minden hónapban egy üveg bort,
-
exkluzív borkóstolókon vehetnek részt.
A Fundovino számos sikeres, megvalósult projektről számol be, ezek közül néhány érdekesebb:
- a Grand Cru hordókból készült „Flower” kollekció (bútorok, design termékek)
- új boros pince kialakítása Larzac-ban (Languedoc)
- régi szőlőfajták a mai borokban – egy szőlőtermesztő az Alpok déli részéről, aki organikus szőlőművelést akar megvalósítani olyan tradicionális szőlőfajták termesztésével, mint a mollard, a droit és a clairette blanche
- enciklopédikus szótár megalkotása a szőlőfajtákról és azok szinonimáiról - kézikönyv a szenvedélyes amatőröknek és a szőlész/borász profiknak
- tematikus túravezető alkalmazás Cognac térségében (a platform segítségével 1.550 euró támogatás gyűlt össze)
- „Wine Lover Project” – egy gyors és egyszerű eszköz kifejlesztése az aranyszínű sárgaság korai felismeréséhez (a platform segítségével 15.000 euró gyűlt össze)
- 20 hektár szőlő megvásárlása Canon Fronsac régióban (16.000 euró gyűlt össze)
A Fundovino kategóriákba sorolja a támogatható projekteket, mint például egy szőlőfajta meghonosítása, fejlesztések, borkereskedések, kultúra, organikus/természetes művelés, szőlészet, borturizmus.
A támogatóknak és a projektgazdáknak egyaránt ingyenes a regisztráció a weboldalon.
Amikor az előzetesen megcélzott összeg összegyűlik, a projektgazda megkapja azt. Az összegből levonásra kerül 3% banki tranzakciós díj és a Fundovino 5%-os jutaléka. Ha a megcélzott összeg a megadott határidőn belül nem gyűlik össze, akkor a támogatók visszakapják az általuk befizetett összeget.
A crowdfunding „mellékhatásai”
A crowdfunding a finanszírozási igény fedezésén kívül marketing eszközként szolgál:
- Kiváló felület arra, hogy az ötletgazda piackutatást végezzen, felmérje a fogyasztók visszajelzéseit. Más eszközökkel szemben itt konkrét választ kap arra, hogy a fogyasztók hajlandóak-e fizetni a „termékért”, hiszen anyagilag is hozzájárulnak a projekthez.
- A közösségi finanszírozást kínáló oldalakon hozzá is lehet szólni az egyes projektekhez, így kérdéseket, visszajelzéseket kaphat a projektgazda, amelyeket akár a későbbiekben fel tud használni (termékfejlesztés).
- A crowdfunding oldalak objektív viszonyítási alapot is nyújtanak, hiszen össze tudjuk hasonlítani a projektünk teljesítményét az oldalakon lévő hasonló projektek eredményeivel.
- A kampány megjelenik híroldalakon, blogokon, megosztják Facebookon, Twitteren, stb. Nyilván ezt tudatosan lehet is, és kell is gerjeszteni a megfelelő csatornákon való kommunikálással, hirdetésekkel. Minimális befektetéssel többszörözhető a kampány elérése (keresőoptimalizálás, kampányvideo).
- Egy jó crowdfunding kampány magával ragadja, bevonja a fogyasztókat. A kapcsolat, ami létrejön a projektgazda és a támogatók, szimpatizánsok között jóval szorosabb és erősebb, mintha egy hirdetés vagy akár más közösségi oldal révén érné el egy vállalkozás a fogyasztóit.
A közösségi finanszírozás egyfelől segít platformot teremteni, támogatást és elindulási lehetőséget szerezni a jó ötletekkel rendelkező személyeknek, startup-oknak, másfelől rákényszeríti őket arra, hogy saját maguk gondolják végig az egész projekt menetét, majd később, hogy gondozzák annak jövőjét.
A crowdfunding-ot tehát nem csak forrásbevonás esetén lehet megfontolni. Érdemes számításba venni lehetőségként a marketing terv elkészítésénél, akár erre is lehet alapozni. Ha nem is jön össze a kampányban kitűzött összeg, lehet, hogy annak "mellékhatása" miatt is bőven megéri futtatni egy crowdfunding kampányt.
A sikerhez számos dolog szükséges. Fontosak a szereplők közötti interakciós hatások (peer effects), hiszen ezek vezérlik a fogyasztást. Fontos az időzítés és a megfelelő marketing stratégia. Egy projekt megálmodójának aktívan részt kell vennie abban a tevékenységben, hogy közönségét elkötelezetté tegye saját ügye számára.
Ez is azt mutatja, hogy mennyire fontos a hatékony kommunikáció és a hálózatépítés.
Annak ellenére, hogy egy új jelenségről van szó, az egyre gyarapodó sikeres kezdeményezések és példák azt mutatják, hogy van jövője a konstrukciónak, lassulásnak nyoma sincs. A kihasználatlan pályázati források mellett a crowdfunding is egy lehetőség az egységes kommunikációs stratégia, az agrárinformatika, a biogazdálkodás, a regionális marketing (osztrák mintára) hazai fellendítésére.
Elkerülhetetlennek tűnik, hogy a crowdfunding jelenség „beszippantsa” a borágazatot. Példaértékű magyar kezdeményezés az idén április 22-én már ötödik alkalommal megrendezésre kerülő Nagy Tokaji Borárverés, ahol minden év tavaszán kiválasztják a Borkollégium következő tanévének borát, ezzel támogatva hazánk egyik borvidékét.
Felhasznált források:
- AAWE (American Association of Wine Economists) Working Paper – Crowdfunding in wine – Apr 2016 – www.wine-economics.org
- www.statista.com
- www.szta.hu
- www.rsm.hu
- www.crowdfunding.blog.hu
Cikksorozatunk korábbi részeit itt olvashatja:
Közösségi finanszírozás a bor szolgálatában - 1. rész
Közös pénzből közös siker
Mit jelent a közösségi finanszírozás a borral összefüggésben? Mit takar a „crowdfunding” kifejezés? Van létjogosultsága a közösségi finanszírozás új formájának a borászatban, szőlészetben? A crowdfunding eszköztára milyen módon tudja támogatni a borágazatot?
Közösségi finanszírozás a bor szolgálatában - 2. rész
Kutatási eredmények - a lehetséges befektetők és motivációjuk
Kik hajlandók a borral kapcsolatosan közösségi finanszírozásba fektetni? Milyen megtérülés vonzza a befektetőket? Milyen módon tudná támogatni a crowdfunding a borágazatot?
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Magyar fotós, a Borkollégium oktatója nyerte az OIV Centenáriumi fotópályázatát
Megjelent a Winelovers Wine Awards eredményeit listázó digitális kiadvány
Küldetésük a magyar bor (X)
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!