Koronavírus: van-e élet a korlátozások és a #maradjotthon után?
Hogyan próbál és tud túlélni a hazai borágazat és a vendéglátó szektor?
2020-03-23 | Geri ÁdámIparági szereplők és szakértők adtak látleletet a jelenlegi helyzetről, illetve óvatos jóslatokba bocsátkoztak a jövőt illetően.
Címlapfotó: eater.com
A koronavírus természetesen a világ boriparát sem kíméli. Kezdődött azzal, hogy a világ negyedik legnagyobb borimportőrének számító Kínában, a járvány epicentrumában január-februárban megállt az élet, a fogyasztás az alapvető élelmiszerekre korlátozódott. (Hogy ez hogyan érintette a magyar borászatokat, azzal ebben a cikkben foglalkoztunk.)
Miután a járvány megjelent Európában, először az idegenforgalomban éreztette hatását. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adatai szerint napról napra nő a foglalások visszamondásának száma. Március 10. reggelig a három tavaszi hónapra összesítve a foglalások 18,5 százalékát mondták le hivatalosan a Magyarország számára legfontosabb 10 küldő országból. A pillanatnyi visszaesés ennél is drámaibb, hiszen lenullázódott Európában a turizmus.
Különösen érzékenyen érinti mindez azon top magyar éttermeket, ahol a vendégek többségét a külföldiek teszik ki. Mind a hat magyar Michelin-csillagos étterem bezárt már például, a Stand kistestvére, a Stand25 bisztró elvitelre és kiszállításra még főz, míg a Babel csapata a cégcsoporthoz tartozó Kioskba segít be, ahol szintén bevezették a házhozszállítást. „Körülbelül ötször annyian jelentkeznek nálunk, mint amennyien eddig, és olyan éttermek is, amelyek ettől eddig elzárkóztak, nem illett a profiljukba” – nyilatkozta a 24.hu-nak Tajta Ákos, a Wolf házhozszállítási platform ügyvezetője.
Ez nyilvánvalóan csak ideig-óráig jelent túlélést az éttermeknek. Egy neve elhallgatását kérő sommelier elmondta, bár őt és kollégáit egyelőre fizetés nélküli szabadságra küldték, egyáltalán nem biztos benne, hogy valaha ki fog még nyitni a munkahelyük. Úgy véli, még ha gyors lefolyású is lenne a járvány, az is évekre visszavetheti a hazai top gasztronómiát, hiszen ezeknek az éttermeknek a többsége eleve veszteségesen működik, presztízs okokból viszik őket a tulajdonosaik, finanszírozásukat pedig a többi vállalkozásukból oldják meg (lásd a volt „Sziget fesztiválos” Gerendai Károly és a Costes).
Ha lehet, még rosszabb helyzetben vannak a borbárok, mióta a kormány március 17-i rendelete szerint a vendéglátó egységek legfeljebb 15 óráig lehetnek nyitva. „A mi borbárunk eleve 16 órától működött, délelőtt teljesen értelmetlen lenne nyitva tartani” – mondja Buránszki Szilvia, a Wine&U tulajdonosa. Ráadásul, a nyugat-európai tendenciát elnézve, ha a megbetegedések száma kedvezőtlenül alakul, akkor itthon is következhet a teljes boltzár (kivétel az élelmiszerboltokat és a gyógyszertárakat), vagy akár a kijárási tilalom.
A bor luxuscikk, nem alapvető élelmiszer
– magyarázza Szik Mátyás örökös magyar bajnok sommelier, a Borkollégium oktatója utalva arra, hogy az eddig az éttermi kereslet szerinte nem feltétlenül fog 100 százalékban átköltözni az otthonokba, vagyis elképzelhető visszaesés. „Ezzel együtt megnő a szupermarketek szerepe, hiszen a sommelier-k helyett átmenetileg ők felelnek azért, hogy jó minőségű borszortimenttel találkozzanak az értő fogyasztók.” A koronavírus megjelenését követő első nem hivatalos adatok minden esetre nagy szórást mutatnak: a megkérdezett áruházláncok válaszai, illetve az iparági pletykák 0 és 50 százalék közötti csökkenésről szólnak.
„Egyelőre nem látok tendenciát, nagyjából olyan volt az elmúlt hét, mint amit normális időben megszokhattunk” – válaszolja Katics Gergely, a borbolt.hu tulajdonosa arra a kérdésre, előfordulhat-e, hogy – akárcsak az USA-ban – az online boltok éppenséggel növekedést könyvelhetnek el az otthonra „betárazás” miatt. A wineloverswebshop.hu-nál a járvány első napjai 25 százalékos bővülést hoztak. A borbolt.hu-nál a stagnálás ellenére munkából több van, mivel sokan változtatni akarnak a már leadott megrendeléseiken (új címre kérik a csomagot, készpénzes utánvét helyett bankkártyás fizetést választanak). Katics Gergely egyébként összességében némi visszaesést vár. Akárcsak az említett Wolfosokhoz, hozzájuk is sok megkeresés fut be a pincészetektől, hogy találjanak ki együtt valamit a veszteségek minimalizálására.
„Nagyon sok borászat számára a 2020-as év gazdaságilag vízválasztó lesz” – véli Bálint László, WSET nemzetközi borakadémikus. A legakutabb kérdés szerinte, hogy
mi lesz a több millió palack friss, illatos, reduktív fehérborral és a rozéval, amikből a 2019-es évjáratúaknak most kéne elárasztaniuk a piacot
(2017-ben a nagyobb áruházláncoknál a borforgalom 10-25 százalékát tették ki a rozéborok). „Ezeknél a boroknál nincsen mozgástér. Egy testesebb, érlelhetőbb vörösnél még elképzelhető, hogy a borász tovább tartja hordóban vagy palackban érleli még a pincében, amíg elmúlnak a nehéz idők” – mondja Bálint László.
A szakember a Borkollégium vezető oktatója, így a boriskolák jelenlegi helyzetébe is van betekintése. „Nagy kérdés, hogy meddig engedélyezik az akár 8-10 fős csoportosulásokat (Ausztriában már legfeljebb öten tartózkodhatnak egy helyen – a szerk.), és ha maradnak is, részt mernek-e venni az emberek.” Elképzelhetőnek tartja, hogy a körülmények miatt felfut az online tanfolyamok iránt a kereslet. „Az iskolák összeállíthatnak kisebb borcsomagokat, amit mindenki megrendel magának otthonra, majd a képernyő előtt ülve lekóstolják a tanárral.” Egyes hazai borászatok már meg is lépték ezt: a móri borász, Csetvei Kriszta online kóstolója csütörtökön debütált. Több tucat érdeklődő rendelte meg tőlük az erre az alkalomra összeállított csomagot, a nemcsak a borokat, de a borvidéket is alaposan bemutató videóbejelentkezését pedig háromszázan hallgatták.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Megjelent a Winelovers Wine Awards eredményeit listázó digitális kiadvány
Az anyaföld gyógyítása a mezőgazdaság által - Idén 100 éves a biodinamikus mozgalom
Magyar fotós, a Borkollégium oktatója nyerte az OIV Centenáriumi fotópályázatát
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!