Egy mobil app, ami rávilágított, merre megy a borpiac
A Vivino-sztori
2021-03-12 | VinoportMiközben a borvilág számos szereplője a járvány miatt komoly gondokkal küzdött az elmúlt évben, a 2010-ben indított Vivino boros alkalmazás rekordokat dönt. Hogy kezdődött az ő történetük, mit csinálnak jól és működésük hogyan befolyásolja a piac jövőjét?
„Sommelier a zsebben” – ezzel a jelszóval hozta létre 2010-ben a dán páros, Heini Zachariassen és Thesi Sondegaard a Vivino alkalmazást. A ma már Koppenhága mellett San Franciscóban is irodát működtető vállalkozásuk 10 év alatt a legnagyobb boros e-kereskedelmi platformmá nőtte ki magát. 50 millió felhasználójuk van, ami nagyjából 50-szer több, mint a második legnagyobb közvetlen versenytársuké – már ha lehet egyáltalán ezt a kifejezést használni ilyen fölény mellett.
A recept rendkívül egyszerű. „Ha bemegyek a szupermarketbe, hogy vegyek üveg bort, végeláthatatlan választékkal találom szembe magamat. Természetesen a lehető legjobbat szeretném a pénzemért, de az áron kívül aligha találok a polcokon más információt. Ez a segítség hiányából adódó kilátástalanság volt a vezérlő elv, amikor elkezdtük fejleszteni az alkalmazásunkat” – mesélte nemrégiben Zachariassen a thedrinkbusiness.com-nak. A társtuladonos korábban egy cyberbiztonsággal foglalkozó software-cégnél dolgozott, a borokhoz viszont egyáltalán nem értett. Véleménye szerint a sikert annak is köszönhetik, hogy tapasztalatlan fogyasztóként hasonló cipőben jártak, mint azok, akiknek az appot szánták.
Miközben a Wine spectator, a világ egyik legnagyobb és legelismertebb boros szaklapjának és a hozzá tartozó online felületnek a csapata évente 20 ezer bort kóstol és pontoz, addig a Vivino közössége a Forbes magazin szerint már 2016-ban naponta 100 ezer értékelést osztott meg.
Értékelésből értékesítés
A Vivinonál kezdetben egyértelműen az említett értékeléseken volt a hangsúly: a vásárlók a fizikai boltok polcai előtt állva telefonjukkal csak lefotózzák a boroscímkét és máris látják, az alkalmazás használóinak kóstolási jegyzeteit és pontjait az adott tételről. Mindezt ráadásul teljesen ingyen. Jelenleg másfél milliárd különböző tételről/évjáratról található valamiféle információ a hatalmas adatbázisban.
Idővel egy kicsit a párkeresőkre, többek között a Tinderre hajazó szolgáltatással bővült az alkalmazás. A „Match for you” funkció a felhasználó előélete (addigi kóstolásai, értékelései és a programba szintén feltölthető, otthon rendelkezésre álló készlete alapján) alapján „ajánl" borokat. „Ha rákattintok egy tételre, kapok egy százalékos becslést, hogy mennyire jöhet be nekem" – magyarázza a dolog gyakorlati megvalósulását a Vinoholic néven a Vivino magyar review-erei között 6. legjobbként (legmérvadóbbkén) rangsorolt, a Vinoporton is rendszeresen publikáló felhasználó.
„A Vivinonak hamarosan egy piactérré kell válnia, ennek megfelelően el kell kezdenünk kereskedelmi partnereket keresni” – adta ki a jelszót 2016-ban a már említett Forbes cikkben Zachariassen. Az igazi üzlet a kezdeményezésben ugyanis természetesen az, ha rajtuk keresztül megy át a boros vásárlások egy jelentős hányada. A két dán nem kevesebbet tűzött ki maga elé, mint hogy idővel ők váljanak a borok Amazonjává. Mára 17 országban 700 partnerük van, minden a Vivino közreműködésével megkötött üzlet után jutalékot kapnak. 2016-ban világszerte csak minden 20. palack cserélt gazdát az interneten, az Internatinal Wine and Spirit Research elemző cég szerint 2024-ben az online borpiac teljes forgalma el fogja érni az 12 ezer milliárd forintot, ami éppen az arány duplázódását jelentené. (A Nagy Bor Teszt, hazánk legnagyobb boros kutatásának évenkénti felmérései azt mutatják, itthon stabilan a fogyasztók 1%-a vásárol az interneten bort, miközben pár éve a megkérdezettek egyáltalán nem is akarta kipróbálni ezt a lehetőséget.)
A Vivino a tavalyi évben – miközben a leállás miatt a borvilág jó része csak szenvedett, vagy egyenesen a túlélésért küzdött – 103%-os növekedést könyvelhetett el. „Először azt gondoltuk, hamar lecseng, mert a karanténba kényszerülők csak fel akarják tölteni az otthoni készleteiket ugyanúgy, ahogy WC-papírból is tették. Aztán láttuk, hogy nem csökken a vásárlási kedv. Azt hiszem, az emberek mára kifejezetten preferálják az online borvásárlást, mert azt tapasztalták, hogy működik” – mesélte Zachariassen a thedrinkbusiness.com-nak. Elmondása szerint egyre többen választották a Vivinót azon mindennapi boraiknál is, amikért korábban még leugrottak a sarki boltba. Ennek fényében ő további innovációt vár az e-kereskedelmi platformok tekintetében. „Megfordult a világ: aki ma a borpiacon sikert akar elérni, annak elsősorban a digitális térben kell erősnek lennie.”
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!