Jövőképet várnak a borászok a politikától
Borstratégia
2016-08-26 | Knap GáborA Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) a szaporítóanyag termelőktől a borkereskedőkig, mindenkivel meg kívánja vitatni a készülő borágazati stratégiát. Ezt alátámasztandó, a szerdai vitán a Magyar Borrendek Országos Szövetségétől a Pálinka Nemzeti Tanácsig számos szervezet képviseltette magát – de véletlenül sem vitatkoztak.
A beszélgetés alaphangját Wille-Baumkauff Márta, a Vindependent elnökének a hozzászólása adta meg, aki kifejtette, hogy az ágazat egységes, és felvállalja azt a felelősséget, hogy az ügyeikben saját maga döntsön.
A fenntartható szőlő- és bortermeléssel kapcsolatban Wille-Baumkauff Márta hangsúlyozta, hogy a szőlőtermelőknek biztonságot kell nyújtani: amikor elkezdik áprilistól művelni az ültetvényt, már akkor tudniuk kell, hogy meg fogja a piac fizetni a munkájukat – fogalmazott. A Vindependent elnöke a megfelelő munkaerő hiányával kapcsolatban kifejtette, hogy a szakmának meg kell szólítania a politikát, hogy segítsen a kérdés megoldásában. Példának a közmunka program "kis átalakítását" hozta fel, hogy a közmunkások is bevethetőek legyenek például a szüreti munkákban.
A stratégia megalkotásának fő feladata egyébként egy jövőkép felmutatása, egy út kijelölése a szőlészet-borászat szereplőinek, amely alapján az ágazat fenntartható, jövedelmező és vonzó a jövő generációi számára is, mondta. Ugyanezért állt ki Árvay Angelika, a Junibor alelnöke is. A megfelelő szakképzés mellett érvelt, kiemelve, hogy a fiatalok számára fontos a tervezhető jövő.
Gál Péter, a Földművelésügyi Minisztérium eredetvédelmi helyettes államtitkára, vagyis a megszólított politika képviselője inkább másról beszélt. Szerinte jogszabályalkotóként elsősorban olyan ellenőrzési és adminisztrációs rendszer létrehozása a feladatuk, ahol az előírások betartása "nem jelent különösen nagy erőforrásigényt" a termelőknek. A január elsején hatályba lépő új jövedéki törvény nagy előrelépés lehet, hiszen a pincészeteknek kb. a 90-95%-a kikerül a jövedéki szabályok nagyobb része alól – mondta.
Bormarketing
A borágazati stratégiában a "szervezzük meg piacainkat" vezényszó is igen nagy hangsúlyt kap. Ezzel kapcsolatban Dr. Török András, a Magyar Turisztikai Ügynökség gasztronómiáért és bormarketingért felelős igazgatója elmondta, hogy a következő három évre szóló, középtávú bormarketing koncepció van készülőben, amellyel kapcsolatban széles piaci egyeztetést terveznek.
Történelmi feladata van a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa vezetésének – mondta Rókusfalvy Pál, a Vindependent marketingért felelős elnökségi tagja. Szerinte az elmúlt 20-25 év bormarketingben történt cikkcakkjai után óriási előrelépés a hegyközségi rendszer rendbetétele, és az átfogó stratégia irányába mutató törekvések. A józan szakmai megfontoltság azt kívánja, hogy aki a szakma érdekeit tartja szem előtt, erősítse a HNT törekvéseit.
Légli Ottó, a HNT elnöke a tanács által véleményezésre megnyitott 13 cselekvési terület közül az ültetvények állapotát emelte ki. Elmondta, hogy egy birtok vagy borvidék presztízsének legfontosabb fokmérője az ültetvények állapota. "Lehet, hogy a folyamat végén kevesebb ültetvényünk lesz, de azok olyan állapotban kell legyenek, mint a legjelentősebb európai borvidékeken."
A beszélgetés után Légli Ottó, a HNT elnöke lapunk kérdésére elmondta, hogy a javaslatok beérkezése után egy, a tanács elnökségéből alakult munkacsoport és tanácsadóik összegzik majd a beérkezett ötleteket. Szeptemberben lesz még egy lehetősége a szakmaközi szervezeteknek, hogy átgondolják a javaslataikat, ezt követi majd az összegzés és októberben kerül a HNT küldöttgyűlése elé a programterv.
A tanács jövő évi költségvetésével kapcsolatban az elnök szerint szükséges helyzetfelmérés és piackutatás, amelynek eredménye már az új stratégia érdekében használhat majd fel. "Két évet adtunk magunknak, hogy az új célkitűzések alapján olyan csomagot hozzunk létre, amely egyszerre tud alkalmazkodni a jogszabályi környezethez, és tartalmaz javaslatokat módosításokra is" – mondta.
A stratégia összefoglalójában olvasható, hogy ösztönözni kell a számítástechnikai fejlesztéseket, valamint azt, hogy a termelők használják a kor technológiáját. Ezzel kapcsolatban az elnök kifejtette, hogy ha borászközösség nem sajátítja el az informatikai alapokat, néhány éven belül nem tud majd lépést tartani a világgal. Ugyanakkor felhívta a figyelmet az adminisztrációs terhek ésszerűsítésének fontosságára is.
További cikkeink a készülő borstratégia témájában:
- Szétcincálható a Borstratégia első verziója
- Kárenyhítésről, borstratégiáról, bormarketingről beszéltek a vezetők
- Balogh Zoltán: Nem stratégia írásával kell kezdeni
- Kardos Gábor: Mire jó egy nemzeti borstratégia és mire nem
- Jásdi István kapcsolódó véleménycikkei>>
(Nyitókép: Gere Attila Pincészete)
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
"10 éven belül mi leszünk az új mediterráneum”
Magyar fotós, a Borkollégium oktatója nyerte az OIV Centenáriumi fotópályázatát
A Top 100 legjobb bor közé már csak aranyérmesek kerültek
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!