A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

A 2020-as boros év számokban

Meglepőek az adatok

2021-04-21 | Vinoport


A 2020-as boros év számokban

A Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet a napokban közzétette éves jelentését.


Nagy feltűnést keltett, amikor tavaly októberben a Nielsen piackutató cég megjelentette tanulmányát, ami szerint az év első felében közel ötödével nőtt az USA-ban az alkoholos italok kereskedelmi forgalma. Nem ez volt az egyetlen „győzelmi jelentés”, ami azt mutatta ki, hogy az emberek a karantén alatt, otthonaikba bezárva többet ittak, mint a járvány előtt. A Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet (OIV) április 20-án kiadott éves jelentése már távolról sem fest ilyen rózsás képet a borágazat tavalyi teljesítményéről.

 

 

A termelés nőtt, a fogyasztás és a borok ára csökkent – összegzi az adatokat az OIV. Az optimista előrejelzések ellenére, miszerint a járvány alatt az emberek betáraznak otthonra a borból, összességében közel 3 százalékkal esett a borok iránti kereslet 2020-ban, ami az elmúlt 20 év legrosszabb adata.

 

A legnagyobb visszaesést a világ mára 6. legnagyobb piacává előrelépett Kína könyvelhette el, közel 20 százalékkal kevesebb bort vásároltak az ázsiai országban. Jelentős volt még a nagyobb fogyasztók közül a mínusz Spanyolországban (6,8 százalék) és Kanadában (6 százalék). A skála másik végén Olaszország (+7,5 százalék), Argentína (+6,5) és Brazília (+18) helyezkedik el, utóbbi kiugró eredménye az OIV szakértői szerint az e-kereskedelem látványos fejlődésének köszönhető.

 

A szervezet nem vezet nyilvántartást a belföldön értékesített palackok árairól, csak az exportált készletekről – ez teszi ki egyébként a világ borfogyasztásának majdnem felét. Itt 2 százalékos mennyiségi és közel 7 százalékos árcsökkenést regisztráltak, egyedül Franciaországot 1 milliárd dolláros veszteséget érte például (ehhez persze hozzájárult az EU és USA között még a Trump-adminisztráció alatt kitört vámháború). Kevés ország tudta növelni kivitelét, ezek közé tartozik Új-Zéland és Portugália.

 

Egy nyertese azért biztosan van a pandémiának és a karanténnak, ez pedig a bag-in-box csomagolás: 12 százalékkal nőtt irántuk a kereslet.

 

Borstílusok közül a buborékosok jártak a legrosszabbul: 15 százalékkal zsugorodott a piacuk. Már látszódnak viszont a „regenerálódás” első jelei: a már említett Nielsen április elején azt írta, majdnem megduplázódott az USA-ban a champagne-eladás az elmúlt év hasonló időszakához képest. „Idén újra lesznek esküvők, partik, ahol az emberek ünnepelni akarnak. Ez kedvez a buborékos italoknak, de persze nem árt más alkalmak után nézniük a termelőknek” – magyarázta a wine-searcher.com-nak Pau Roca, az OIV igazgatója.

 

Ami a termelést illeti: bár 2019 után némi növekedés volt megfigyelhető, a tavalyi év még mindig az egyik legrosszabb volt az évszázadban, ennél kevesebb bor csak három évben készült. Argentína 17, Kína 16 százalékkal termelt kevesebbet, de kétszámjegyű csökkenést mutatott Magyarország, az USA és Ausztrália is. Franciaország és Spanyolország itt a mérleg pozitív serpenyőjébe került 11, illetve 21 százalék többlettel zártak.

 

Az idei évvel kapcsolatban Roca üdvözölte, hogy Joe Biden elnöksége alatt láthatóan máris változás állt be az USA és az Európai Unió viszonyában, egyben reményét fejezte ki, hogy ez valódi pozitív hatással lesz a piacra.



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!