Minden, amit egy borrajongó 2016-tól várhat
Jó évünk lesz
2016-01-06 | VinoportAz elmúlt év változásait, eredményeit számba véve nem kell aggódnunk 2016 miatt: borszeretőként, magyarként is jó évünk lesz. De azért ne dőljenek hátra: tanulni még lenne mit.
1. A rozécunamit sillerföldrengés követi
2013-ban a rozék adták az eladott borok több mint 10 százalékát, és a rozék iránti kereslet azóta kétszer olyan gyorsan nő, mint bármilyen más típusú bor esetében – az OIV 2015-ben először készített kifejezetten a rozéról szóló tanulmányt. A rozépiacon jelen lévő magyar borászok is vallják, hogy elképesztő a kereslet a rózsaszínű borokra. Egy Master of Wine talán ezért is fogalmazta meg, hogy a magyar borok közül a rozékkal kellene kitűnni külföldön.
Mi nem várjuk a rozéfogyasztás apadását, és nem gondoljuk, hogy egyhamar kimenne a divatból. Arra viszont 2015 alapján már gyanakodhatunk, hogy az ínyencek, a szakmai fogyasztók, a hipszterek és a borászok körében a siller és a sillerfröccs veszi át a rozé szerepét, így a szélesebb közönség figyelmét is egyre inkább erre a borkategóriára fordítva.
2. Már-már ér magyar borkultúráról beszélni
Jó, egyelőre még nem ér. A nagy átlagot tekintve a borfogyasztás Magyarországon még mindig inkább a vedelésről szól, mégis egyértelműen kijelenthető, hogy egyre több színvonalas boros rendezvény, boriskola, bortanfolyam és borbár jelenik meg országszerte, miközben a korábbi piaci szereplők – így a Winelovers rendezvénysorozat és a Borkollégium – is nagy sikerrel, növekvő résztvevőszámmal dübörögnek. Plusz elkészült, és kifejezetten sikeresen terjed a magyar borkultúrát megalapozni és hirdetni szánt jegyzet, sőt, bizakodhatunk egy nemzeti boros mobil app betörésében is. Reméljük, ez a trend nem áll le, és egyre többen tartanak majd a kulturált, igényes fogyasztás felé a tanulás által.
(Forrás: Brancs Kávé- és Borkert, Eger)
3. Vendéglátás világszínvonalon
Balaton, Tokaj-Hegyalja, Eger, Szekszárd... szinte az ország minden részére jut már egy-két olyan borbár, borászat, kávézó, cukrászda vagy étterem, amelyért megéri elzarándokolni. Bízunk benne, hogy a jövőben még több vendéglátóhely számára válik evidenssé a helyi, természetes, minőségi alapanyag, és ezzel együtt egy magasabb színvonalú gasztronómia. Ahogy nemrég írtunk, e téren is a tanulás lenne a legjobb befektetés.
4. A beaujolais-hatás
Ugye tudja, mi az a beaujolais? Ugye kóstolt is már ilyet? Talán valamelyik hazai megfelelőjét is, hiszen az utóbbi tíz évben egyre több ilyet is találunk a boltok polcain. És az eredeti francia példányokból is egyre jobbak kerülnek exportra. A beaujolais pedig eklatáns példája azoknak az italoknak, főleg boroknak, amelyek kinyitják a kaput az átlagos, elsősorban hazai termékekre koncentráló fogyasztó előtt a világ más vidékei felé. S amely után aztán remélhetőleg nem mindenki áll meg: megkóstolnak eredeti champagne-t és bordeaux-it is, sőt esetleg más borvidékek felé is egyre többen kalandoznak el – akár szó szerint, akár a borokon keresztül. Éljen a globalizáció, hajrá, fedezzünk fel még többen még többet!
5. Kézműves sörök, whiskyk és rumok kora
Szoros összefüggésben az előző ponttal: hazánkban egyelőre még nem sikerült áttörnie a korai elfogadók, a trendszetterek, a hipszterek, a fővárosi közép- és felsőosztály – nevezzük őket akárhogy, a szűk csoportok körét, és talán soha nem történik meg, de akkor is egyértelműen zajlik a kézműves sörök, a kreatív kis sörfőzdék kora, és nyomukban járnak a whisky-lepárlók is. (Igaz, utóbbira még(!) nem tudunk hazai példát mondani.) A legjobb vendéglátóhelyeken pedig a rumkínálat is felveszi velük a harcot. A folyamat egyelőre biztosan nem áll meg, és
talán egyszer az erősített borok kora is beköszön.
6. Jobban vigyázunk a pénzünkre: kevesebbet költünk
2015-ben majdnem 30%-kal kevesebbet költöttünk egy egységnyi borra, mint 2010 és 2011-ben. De miközben a kereskedők is kevesebb pénzt adnak ki, több bort adnak el: 14 százalékkal.
7. ...és jobban megnézzük, mire költünk
Az előző pont következménye, hogy nyitunk a világ borai felé, és inkább a pénztárcánkra hallgatunk, mint a több évtizedekkel ezelőtti trendekre. Konkrétabban lefordíthatjuk ezt Bordeaux-ira: a leghíresebb francia borvidék értékesítési hányada csökken, miközben Champagne-é, Burgundiáé vagy például Olaszországé növekszik. A Liv-ex Fine Wine 50 indexe, amely a Premier Cru-k napi ármozgását követi, 25 százalékkal esett az elmúlt öt évben, miközben Spanyolország, Portugália, az USA és Ausztrália értékesítési eredményei 30 százalékkal növekedtek ugyanebben az időszakban. Bordeaux kereskedelmi részesedését a magas en primeur árai is érintették, beleértve a kínai kereslet kiesését.
Bordeaux tehát erős elvárásokkal néz szembe a feltörekvő, egyre nagyobb tömegek által kedvelt, könnyű ivású újvilági vörösök kapcsán – írtuk a Bordó Blend előtt megjelent elemző cikkünkben, amellyel azonos véleményt fogalmazott meg a Liv-ex alig két mondatban: "Bordeaux-nak meg kell értenie, hogy ha nem mérsékli az árakat, az emberek máshonnan fogják beszerezni a kiváló borokat. Bordeaux nem önmagával versenyzik, hanem az egész világgal." Mi fogyasztók pedig egyre inkább kihasználjuk, sőt tovább élvezzük a verseny.
(Forrás: BK Wine)
8. Folytatódik a magyar borok külföldi diadalútja
A nagy borvidékek tehát háttérbe szorulhatnak, ha nem figyelnek eléggé, miközben a jelentéktelenek előtérbe kerülhetnek. Talán Magyarországnak is jut egy kicsi a csillogásból: tíz világsikernek mondható eredmény, és ez csak 2015 októbere volt. A Furmint USA munkájának köszönhetően a magyar borok folyamatosan jelen vannak az amerikai sajtóban, de kiemelkedő egyéni teljesítményük okán is kiemelt szerepet kap egy-egy borász vagy bor. Reméljük, a fejlődés nem áll meg – azért bőven van még hova. Ehhez persze a világtrendek figyelése is szükséges, lásd következő pont.
9. Egyre több az öko, bio, biodinamikus
"Egyre több igazoltan bio borászatot látunk szerte Európában, Dél-Amerikában és Dél-Afrikában, de a biodinamikus módszerek is egyre inkább terjednek. A biodinamikus művelésmód elemeit valószínűleg egyre szabadabban fogják értelmezni és alkalmazni a gazdák, sokan csak azokat az elemeket interpretálják majd, amelyek leginkább megfelelnek a céljaiknak – ami nem baj" – írja évértékelőjében Britt Karlsson a BK Wine-tól.
És lépten-nyomon ezt halljuk itthon is, például a Rókusfalvy Birtoktól, a Gere Pincészettől, a Szent Donát Birtoktól, a Barta Pincétől, vagy a Gróf Degenfeld Birtoktól, és ezt igazolja a világ legjobb éttermébe bekerült felvidéki bor is. Olvassa el a téma hazai szakértőjével készített interjúnkat. A trend még csak most fog igazán felerősödni.
A 2015-ös trendek alapján jó évünk lesz!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Az anyaföld gyógyítása a mezőgazdaság által - Idén 100 éves a biodinamikus mozgalom
Mi történik ősszel egy biodinamikus szőlőben?
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!